Ne gasesti si pe Facebook!

Europa si nonformalul pentru tineri din 2014?

.

Articol preluat de pe urmatorul link

http://www.nonformalii.ro/stiri-articole-testimoniale/articole/mai-sustine-europa-nonformalul-pentru-tineri-din-2014

Mai sustine Europa nonformalul pentru tineri din 2014?

 

Educația nonformală este susținută (la nivel de finanțare europeană) de serie de programe comunitare precum Tineret in Acțiune (pentru tineri), Grundtvig (pentru adulți) si, de ce nu, Comenius (chiar daca este un program pentru scoli, o buna parte din activitățile realizate in proiecte pot intra ușor în sfera nonformalului). Aceste programe au intrat în 2013 în ultimul an de funcționare. Ce se va întâmpla cu ele din 2014?

Bursa zvonurilor a fost efervescentă în ultima perioadă. De la „se suspendă programele de tineret” până la „va fi un program dedicat doar studenţilor Erasmus” au circulat tot felul de informaţii. Care este adevărul?

Adevărul este că la momentul actual există destule necunoscute (încă). Dar şi foarte multe cunoscute ;-)!  

Aaa… disclaimer! Acest articol a fost scris din perspectiva domeniului tineretului (deși poate fi util și pentru alte domenii din sfera educației și formării).


Un scurt moment explicativ pentru a înţelege de ce şi care este contextul…

Ca orice iniţiativă legislativă europeană care se respectă, viitoarea generaţie de programe trece printr-un circuit standard. Mai întâi vine Comisia Europeană cu o propunere. Aceasta este dezbătută şi amendată de către Consiliul şi Parlamentul European (mai sunt şi alte instituţii precum Consiliul Regiunilor sau Consiliul Economic şi Social European, dar pentru simplificare, ne oprim la Consiliu şi Parlament care sunt cele mai importante).  Dacă cele două îşi dau un aviz pozitiv şi ajung la un compromis (inclusiv cu Comisia) totul este minunat şi se publică în Jurnalul Oficial.  În acel moment avem cadru legal pentru a demara programul.where-to-blog.jpg

 

 

Dacă cele trei instituţii nu „pică la pace” se reia procesul într-o variantă mai rapidă. Ceea ce nu ar fi deloc plăcut întrucât poate întârzia momentul în care programul va deveni operaţional.

 

În acest moment Consiliul şi-a dat avizul iar în Parlament propunerea CE a fost discutată în comisia de resort şi se aşteaptă şi dezbaterea în plen în curând (să sperăm că în luna februarie).

 

Rezultatul? Ca orice proces în curs de desfăşurare, acesta are şi necunoscutele sale. La care ne întoarcem. Deci… cunoscute şi necunoscute (mă rog, câteva din cele mai importante).


Va mai exista un program pentru tineret?

Da şi nu! Nu în sensul în care nu va mai exista un program dedicat DOAR tineretului (aşa cum a fost până acum). Da, în sensul în care va fi  integrat în cadrul unui mecanism de finanţare mai larg care va include şi acţiunile aflate momentan în cadrul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii (LLP – Lifelong Learning)

dar şi o linie nouă de finanţare dedicată sportului. Ba chiar mai mult, deşi propunerea Comisiei nu prevede acest lucru, atât Consiliul cât şi Parlamentul European au agreat ca tineretul să aibă un capitol separat în cadrul viitorului program.

Deci… cu  siguranța proiectele de tineret vor avea în continuare susținere europeană! Și educația nonformală va fi elementul predominant în continuare!


Este adevărat că se va numi Erasmus for all?

Cel mai probabil da. Cel puţin cu acest nume apare în propunerea CE şi în avizul Consiliului. Pentru cei care nu sunt fanii acestui nume (şi se pare că nu sunt puţini), deşi firavă, mai există o rază de speranţă. În comisia de resort din Parlamentul European a apărut o nouă propunere de modificare a numelui în YES Europe (YES de la Youth, Education and Sport). Destul de greu de tradus în toate limbile, însă, argumentează susţinătorii lui Erasmus pentru toţi.


Va creşte bugetul în viitorul program?

Aceasta este întrebarea de un mili…ard de Euro (şi mai bine). La modul propriu. Din cele 19 miliarde pentru întreg programul cel puţin 7% vor fi dedicate tineretului (matematica spune că acest procent este echivalentul a 1.33 miliarde de Euro, în creştere cu aproximativ 50% comparativ cu cele 885 milioane în exerciţiul actual). Istoria (şi regulile jocului în politică) arată că suma propusă de Comisia Europeană de obicei este crescută de Parlament dar ajustată în jos ulterior de Consiliu (care, pentru a da Cezarului ce-i al Cezarului, trebuie totuşi să vină şi cu sursele de finanţare).

Pe de alta parte 7% este doar dedicat proiectelor de tineret. În plus vor mai fi proiecte cros-sectoriale din care tinerii, lucratorii de tineret și domeniul vor avea de beneficiat.

Ce se întâmplă cu acţiunile actuale de pe Tineret în Acțiune?

where to start1.JPG

Pentru a răspunde la această întrebare ar trebui să intrăm un pic în arhitectura viitorului program (unde se pare că, pentru varietate, de data aceasta toţi cei trei actori sunt de acord). Se urmăreşte o structură simplificată şi flexibilă pentru toate sectoarele (inclusiv tineret) cu trei acţiuni cheie după cum urmează:

-    acţiunea cheie 1 - acţiunea principală care va absorbi marea majoritate a bugetului. Va fi împărţită în mobilităţi de învăţare pentru „learrners” (tinerii, în cazul nostru – aici se vor regăsi, cel mai probabil continuatoarele Schimburilor de tineri şi Serviciului European de Voluntariat) şi „staff” (lucrători de tineret – unde vor continua cursurile de formare, seminarii, job shadowing

etc). Îşi propune să pună în mişcare aproximativ cinci milioane de persoane în cei şapte ani, din care peste o jumătate de milion de tineri

-    acţiunea cheie 2 – dedicată cooperării îşi propune să finanţeze peste 23000 de parteneriate strategice şi 400 de alianţe la nivel european care vor implica aproximativ 115000 de organizaţii)

-    acţiunea cheie 3 – dedicată politicilor pentru susţinerea reformelor în sectoarele vizate

 Deși nu sunt numite ca atare, Întâlnirile transnaţionale ale tinerilor, Proiectele pentru democraţie participativă şi chiar Întâlnirile internaționale ale tinerilor şi ale responsabililor de politici de tineret se vor pot regăsi în filosofia acţiunii cheie 2. Cu toate că teoretic şanse mai de schimbare mai sunt până la momentul în care se va lua decizia finală, se pare că proiectele naţionale (din cadrul Inițiativelor tinerilor și Întâlnirilor tinerilor şi ale responsabililor de politici de tineret

) nu se mai regăsesc, acestea fiind considerate a fi în responsabilitatea autorităților locale, regionale și naționale.

 

În plus nu este foarte clar dacă TCP-ul (Training and Cooperation Plan/ Planul de formare și cooperare)

va mai exista în viitoarea generație. Poate că pare o acțiune necunoscută (pentru că este gestionată direct de agenția națională), dar cu siguranță mult mai cunoscute sunt efectele ei. Prin intermediul acestei acțiuni se finanțează marea majoritate a activităților de suport de la participarea la cursuri de formare internaționale până la organizarea unei game largi de evenimente naționale precum cursurile de formare organizate prin intermediul rețelei de formatori sau direct de către agenția națională sau evenimente precum Laboratorul de Educație Nonformală ori evenimente tematice gen Săptămâna Europeană a Tineretului.

 

Cam atât deocamdată! Pentru curioși, mai multe informații în ceea ce privește viitoare generație de programe găsiți pe site-ul Comisiei Europene la http://ec.europa.eu/education/erasmus-for-all

 

 

 

Commentarii (1)
mariushardut 19:16
Noutati legate de Erasmus +
The Parliament and the Council have agreed on the content of the EU Programme on Education, Training, Youth and Sport 2014-20, entitled Erasmus +.

"From the beginning, the objective of the negotiations for the Parliament was to obtain a user-friendly programme. We have clearly achieved this. The established brand names for education (Comenius, Erasmus, Grundtvig and Leonardo da Vinci) remain. Moreover, we could enforce a Youth Chapter, and for the first time, there is a separate funding programme in the area of sports. The title ‘Erasmus For All’, proposed by the European Commission, was misleading. The new title shows that the programme is about more than just student mobility", said Doris Pack MEP, Chairwoman of the Culture and Education Committee and European Parliament negotiator.

“The new financial instrument is very important to me. Students who have not been able to go abroad with the unfortunately meagre Erasmus scholarship, will in future get the chance to receive a loan for a one or two-year Masters course in another EU Member State on favourable terms", the EPP Group MEP said. The EU will provide a partial guarantee to the financial institutions that offer loans to students.

Three-quarters of the total budget will be used for actions in general education and training, 10% being for measures under ‘Youth in Action’.

“With the present text, we are fulfilling our responsibility as co-legislator and putting the programme at the centre of European education policy. If the budget negotiations between Parliament and Council increase the budget more than provided in the February presentation of the Heads of State and Government, then we will all be very happy", Doris Pack concluded.

Parliament and Council will only be able to formally approve the agreement when the still-ongoing negotiations on the Multiannual Financial Framework have been completed.


http://www.eppgroup.eu/sv/p[…]Education,-Youth-and-Sports
 
Se incarcă